سناریوی وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند حریق گسترده دو کارگاه مبل‌سازی در حاشیه شهر مشهد قربانی گرفت (۶ تیر ۱۴۰۳) اعضای بیمار مرگ مغزی ساکن نیشابور به سه بیمار زندگی بخشید واژگونی خودرو در گناباد ۲ کشته بر جای گذاشت (۶ تیر ۱۴۰۳) یک توصیه پزشکی؛ هنگام گزش حیوانات خوددرمانی نکنید رجا درباره توقف چهارساعته قطار تهران-مشهد توضیحاتی داد (۶ تیر ۱۴۰۳) نتایج امتحانات نهایی چه زمانی اعلام می‌شود؟ صدور دستور توزیع ۶۵۰ هزار قوطی شیرخشک توسط اداره پایش زنجیره تامین شیرخشک همه چیز درباره تعداد انسان‌هایی که تاکنون روی زمین زندگی کرده‌اند هر ماه یک میلیون تومان علی‌الحساب به بازنشستگان پرداخت می‌شود رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد: در حج تمتع امسال، ۲۲ زائر ایرانی در عربستان فوت شدند برای داشتن رابطه خوب با فرزندان بزرگ‌سال خود، با این ۶ رفتار خداحافظی کنید حمایت بیمه از انسولین‌های نسل جدید؛ دوسر برد برای بیمار و بیمه‌گر امّاواگر‌های مصرف آهن در زنان اشتغال و تأمین معیشت؛ دو چالش دختران مجرد دهه‌های ۵۰ و ۶۰ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (چهارشنبه، ۶ تیر ۱۴۰۳) | کاهش دمای روزانه در سطح استان از جمعه هزینه داروی بیماران خاص کمتر از ۱۰ درصد قیمت واقعی است سخنگوی قوه‌قضائیه: تضمین سلامت انتخابات از سوی مجریان باید به‌خوبی صورت گیرد | آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال شناسایی ۱۲۲ مورد مثبت تب دنگی از ابتدای سال در کشور | تب دنگی در چهار استان شیوع دارد معجزه آناناس برای کاهش وزن و لاغری
سرخط خبرها

اولین جشنواره «توت» شاندیز برگزار شد | یک روز شاد در دل طبیعت

  • کد خبر: ۲۳۴۲۷۰
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
اولین جشنواره «توت» شاندیز برگزار شد | یک روز شاد در دل طبیعت
شهردار شاندیز می‌گوید: در تلاش هستیم تا با برگزاری جشنواره «توت» شاندیز فضا و فرصتی فراهم کنیم که مردم یک روز شاد را در دل طبیعت همراه با خانواده بگذرانند و یک قالب فرهنگی هم داشته باشیم.

به گزارش شهرآرانیوز، هم‌زمان با ایام دهه ولایت، مراسم اولین جشنواره فرهنگی فراورده‌های میوه توت با حضور پرشور و گسترده مردم شهر و محلات شاندیز و جمعی از مدیران و مسئولین شهرستان در محل بازه خاک‌سرخی، (پایه بند سرخاندیز شاندیز) برگزار شد.

سیداحمد باقری، شهردار شاندیز، در حاشیه برگزاری مراسم اولین جشنواره فرهنگی فراورده‌های میوه توت شاندیز گفت: با برگزاری این جشنواره‌ها فضا و فرصتی فراهم می‌کنیم که مردم یک روز شاد را در دل طبیعت همراه با خانواده بگذرانند و یک قالب فرهنگی هم داشته باشیم تا این کار فرهنگی بتواند احیای یک سنت ارزشمند باشد که این‌ها باور‌های مشترک و رشته‌های پیوند مردم با فرهنگ و تاریخ دیرین این منطقه را می‌تواند ایجاد کند. در مناسبت‌های مختلف به دلیل اینکه پیوند دوستی و الفت بین مردم و طبیعت منطقه گسترده‌تر شود، یکی از رویکرد‌های ما در شهرداری در این دوره این است که برنامه‌ها، فعالیت‌ها و مراسمات فرهنگی را به دل طبیعت ببریم و از همه مردم در محلات مختلف شهر دعوت کنیم که در این برنامه‌ها شرکت کنند و حتی گستره جغرافیایی اجرای برنامه‌ها را هم ضمن اینکه در دل طبیعت است، به محلات مختلف شهر ببریم.

اولین جشنواره فرهنگی فراورده‌های میوه توت شاندیز به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر شاندیز با هدف ثبت این جشنواره و نیز ثبت فراورده‌های توت و دائمی‌شدن این جشنواره برگزار شد تا هرساله این جشنواره به یک موضوع گردشگری در کل استان و شهر شاندیز به عنوان شهری که «کهن توتستان ایران» نام دارد تبدیل شود. در شاندیز یک درخت شاتوت با ۸۰۰ سال قدمت وجود دارد. اولین جشنواره فرهنگی فراورده‌های میوه توت شاندیز در راستای ایجاد شور و نشاط بین مردم شهر و حفظ فرهنگ بومی این منطقه برگزار شد.

نقش‌آفرینی مؤثر میوه توت در اقتصاد یک دهه اخیر

سیداحمد باقری، شهردار شاندیز، ضمن تبریک ایام دهه ولایت، در تشریح اجرای اولین جشنواره فرهنگی فراورده‌های توت، اظهار کرد: توت به عنوان یک محصول ویژه و استراتژیک در شهر شاندیز شناخته می‌شود. درخت توت ازجمله درختان کهن‌سال و باقدمت بسیار بالا و دیرینه است و شهرستان طرقبه‌شاندیز به عنوان یکی از پایگاه‌ها و کشتگاه‌های اصلی این محصول در کشور شناخته می‌شود.

وی تصریح کرد: درخت توت در سال‌های اخیر و در یک دهه اخیر، به عنوان یک محصول که نقش‌آفرینی مؤثری در اقتصاد و تامین معاش بسیاری از خانواده‌ها داشته است، شناخته می‌شود.

شهردار شاندیز با اشاره با اینکه دو هدف عمده از برگزاری این جشنواره‌ها دنبال می‌شود، بیان کرد: ما با برگزاری این جشنواره‌ها فضا و فرصتی فراهم می‌کنیم که مردم یک روز شاد را در دل طبیعت همراه با خانواده بگذرانند و باید یک قالب فرهنگی هم داشته باشیم تا این کار فرهنگی بتواند احیای یک سنت ارزشمند باشد. این‌ها می‌تواند باور‌های مشترک و رشته‌های پیوند مردم با فرهنگ و تاریخ دیرین این منطقه را ایجاد کند و این همگرایی و تلاقی این موضوعات با همدیگر  مؤثر و مفید است.

وی تأکید کرد: در مناسبت‌های مختلف، به دلیل اینکه پیوند دوستی و الفت بین مردم و طبیعت منطقه گسترده‌تر شود یکی از رویکرد‌های شهرداری در این دوره این بود که برنامه‌ها، فعالیت‌ها و مراسمات فرهنگی را به دل طبیعت ببریم و از همه مردم در محلات مختلف شهر دعوت کنیم که در این برنامه‌ها شرکت کنند و حتی گستره جغرافیایی اجرای برنامه‌ها را هم ضمن اینکه در دل طبیعت است، به محلات مختلف شهر ببریم.

باقری با اشاره به ظرفیت شاندیز در موضوع فراورده‌های میوه توت، افزود: درخت توت خیلی خوب با آب‌و‌هوا و اقلیم شهرستان سازگار است و در مقابل سرما، کم‌آبی و آفت‌های گوناگون مقاوم است و محصول این درخت هم محصولی بسیار ارزشمند است. هم توت تازه و هم توت خشک به عنوان محصولی که ارزش صادراتی در سال‌های اخیر پیدا کرده است، هم مصرف داخلی و هم مصرف خارجی دارد.

اختصاص ۱۳ هکتار از اراضی شهرداری شاندیز به کاشت درخت توت

وی تصریح کرد: وسعت توتستان‌های طرقبه‌شاندیز بالاست و در حال حاضر همچنان در بخشی از خیابان‌های شاندیز درخت توت به عنوان یک محصول که مردم بتوانند از ثمرات آن استفاده کنند، کاشته می‌شود. به صورت مشخص، ۷ هکتار از اراضی شهرداری شاندیز به کاشت درخت توت اختصاص پیدا کرده و ۶ هکتار زمین دیگر هم که متعلق به شهرداری است، به کاشت درخت توت اختصاص پیدا کرده است.

شهردار شاندیز خاطرنشان کرد: امیدواریم در سال‌های آینده، با برنامه‌ریزی کامل‌تر و جامع‌تر توفیق داشته باشیم که این برنامه باارزش و سنت ارزشمند را باشکوه‌تر و پربارتر و هدفمندتر برگزار کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->